تصویر حضرت مریم در نگاره های ایرانی از قرن هفتم تا سیزدهم ه . ق

پایان نامه
چکیده

حضرت مریم(س) در اسلام تندیس جاویدان دعاست، عظمت این پاک بانوی محراب بدان گونه است که خداوند سبحان، سوره ای بلند در وصف والای او بر گستره هستی فرود آورد. و در قرآن او را به عنوان نشانه و اسوه ایی برای زنان و مردان مومن، و یکی از بانوان کامل و انسانهای برجسته بهشتی معرفی میکند. حضرت مریم از مباحث مشترک نزد مسیحیت و اسلام است که بازتاب آن به صورت آثار نقاشی در نگاره های ایرانی موضوع مورد بررسی در این مجال می-باشد. بنابراین اندیشه ها و باورهای مذهبی ایرانی و اسلامی بر مضامین تصویرهای حضرت مریم در نگاره های ایرانی تأثیر گذاشته است که به روشنی بیانگر جایگاه مقدس و ستودنی حضرت مریم در اعتقاد نگارگر مسلمان است. در این تحقیق سعی بر آن است تا به بررسی ویژگیهای تصاویر حضرت مریم و مقایسه آنها از دوره ایلخانی تا دوره قاجار در نگاره های ایرانی و سیر تحول پوشش، هاله تقدس و بسترهایی که حضرت مریم بر روی آن تصویر شده اند، پرداخته شود. شعر فارسی کانون اندیشه و تفکر نگارگران ایرانی بوده و داستان هایی که نگارگر ایرانی به تصویر می کشید، ریشه در اساطیر و تاریخ کهن داشت از این رو حضرت مریم و آیین مسیحیت نیز در ادبیات و اساطیر ایران، جایگاه شایسته ای داشته اند. قدری تأمل در آثار دوره های متأخر و معاصر، شکی باقی نمی گذارد که مفهوم بنیادین زن ازلی و الهه مادر(اسطوره مادر و کودک) است که در همه آثار با جلوه های متفاوت در همه نقاط جهان ظهور کرده است. . در این پژوهش روش تحقیق به صورت تاریخی ،توصیفی ،تطبیقی و تحلیلی می باشد. روش گرد آوری مطالب به صورت کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی و ابزار گردآوری نیز به صورت فیش برداری از آثار مکتوب و اطلاعات اساتید انجام شده است. دیدگاه های اعتقادی و فکری نگارگران مسلمان نسبت به حضرت مریم که جلوه هایی از آنها به صورت برداشتهای مستقیم یا غیر مستقیم در قالب آثار هنری در هر مکتب شکل گرفته اند، می تواند به گونه ای بیانگر جهان بینی و نظرگاه هر یک درباره ی حضرت مریم باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شعر منثور از نیمه دوم قرن پنجم هجری تا نیمه قرن هفتم 450(ه .ق تا 650 ه .ق)

از آنجا که تاکنون نثر شاعرانه ادب پارسی و خصوصا ادب صوفیه با عنوان " ش منثور" بویژه از سالهای 450 تا 650 ه .ق از طرف ادیبان و محققین ادبیات فارسی چنانکه شایسته است ، مورد نقد و بررسی و ارزیابی قرار نگرفته و یا احیانا از آن کمتر سخن بمیان آمده و خصوصیات و ویژگیهای آن، هم از جهت ساختار نحوی زبا فارسی و هم بلحاظ دستیابی به هویت زبانی "شعر منثور" در ادب پارسی، مورد توج و عنایت چندانی قرار نگرفته، ب...

مطالعه نگاره​های نمادین خورشید در محراب و سنگ قبرهای محرابی شکل قرن 4 تا 7 ه. ق.

Mihrab and Mihrab form tombstones in Iran are important handmade structures which have different religious-ritual functions. Mihrab is the most important place in mosque for determining Qibla and tombstone, is a Specifications plate (name, birth, death, religion) as a sign of venerating the dead person. Mihrab tombstones are very similar to the Mihrab in terms of forms. Similarities of this typ...

متن کامل

بازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم

Quranic characters, including the Saint Mary, have always figured in texts of mysticism. The miracles attributed to her, the sending of heavenly food to her, and the fruition of the dried palm-date, indicate for mystics her exalted statues, her attainment of spiritual positions such as Welāyat (Sainthood), khilāfat al-kobra (great saintship), patience (Sabr), trust in God (Tawakkol), voluntary ...

متن کامل

بازتاب مقامات حضرت مریم (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا قرن نهم هجری

آیاتی که در قرآن کریم دربارة مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است، در ادبیات عرفانی بازتاب گسترده‌ای یافته است. از دیدگاه عرفا، شفقّت بر خلق از جمله ویژگی‌های برجستة اولیا است و آرزوی مرگ کردن حضرت مریم (س) نه به دلیل ترس از ملامت خلق، بلکه به سبب شفقّت او بر آدمیان بود تا به سبب نسبت دادن اتّهامات ناروا به آن حضرت، گرفتار عقوبت نشوند. حضرت مریم (س) به سبب مخالفت با هوای نفس و صبر در برابر سختی...

متن کامل

Robust Governor Design for Hydro Turbines Using a Multivariable-cascade Control Approach

حي ت يو جذومنلأا ىلع يطخلا ريغ أ ،ءاملا ةمدص رث جاوملأاو يلاقتنلاا ه ، ةفاضإ ىلإ ضيف ءا ملا . مب ا نمق ه تءافآو ما ظنلا ة ناتم ة ساردلو أ ة شقان تاز يمملاو تابارط ضلاا ر ث (Parameters) ملا ر يغت ة بُ لطتيو ، مُيم صت ةَ فرعم ما ظنلا اذ ه ي ف ر يغتلا ىد م هذ ه مي ق تازيمملا . ةُقيرط تمدخُتسا دقو H ∞ يف دودحلا ةد يدع ميمصتلا . تا نارتقلاا را بتخا م ت ا مآ لا ة يكيمانيدلا ة ننقملا مكحت لل ة بولطملا ...

متن کامل

سکر و صحو و اصحاب آنها تا قرن هفتم ه . ق

سکر و صحو دو اصطلاح عرفانی هستند . سکر ، در عرفان ، به بیخودی تعبیر شده است و مقصود از پیروان سکر ، افرادی هستند که براثر غرق شدن در عوالم روحانی ، از سر جذبه ، سخنانی بر زبان رانده اند که با عقاید بقیه مسلمین ، تفاوت دارد. اما در مقابل آنها، عده ای دیگر که به اهل صحو ، مشهورند ، بر هوشیاری و بیداری عارف در جریان سلوک ، تاکید دارند و هرگونه سخن خلاف عرف را با هر بهانه ، نامعقول می شمرند . در ای...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023